Tuesday, July 3, 2012

Airlines Walk In Interview

Haii...entry kali ini Ray nak tulis tentang 'Cabin Crew Interview' pada yang berminat nak terbang di awan biru. (sambil diiringi lagu I believe I can fly nyanyian R Kelly)




Reason Ray menulis entry ini ialah kerana ia adalah request from blog reader yang telah dihantar melalui email. Ray pelik juga tertiber je ada request...hahaha...later I found out ada open airline interview tak lama lagi gamaknya. 

As a person that have been in airline industry for 10 years doesn't makes me an expert or anything....pls look at it as sharing information. Some info I gathered here is through my experience, interview courses  that I have attended and information from  few airlines executives yang ray kenal.




Eventhough namanya..walk in interview ..tak bermakna anda boleh terus masuk temuduga tanpa membuat persiapan.
Ok first thing first.

1- Baca syarat-syarat yang ditetapkan betul-betul.  Sila lihat syarat yg ditetapkan di iklan tawaran kerja berkaitan. Apa  yg Ray tuliskan disini hanya contoh dan berkemungkinan berubah. Lagi satu...lain airline lain syaratnya ya...so refer lah pada iklan tersebut.


a. Rakyat Uruguay berumur antara 18 hingga 30 tahun.


Ya. Kalau anda rakyat Malaysia anda tak layak maknanya. LOL
Soalan Gedik: Kalau umur saya 45 tahun boleh x saya apply?

Komen: Ini bukan rancangan Kilauan Crew Emas Tajaan Polident ya.


b. Kelayakan Akademik. Kelayakan minima SPM atau yang setaraf dengannya. Mesti kredit dalam Bahasa Inggeris dan lulus 5 mata pelajaran.

Saoalan gedik: Kalau english saya tak kredit mcm mana? Komen: Sila baca syarat kelayakan tu 10 kali. Sekian.

c. Komunikasi. 
Boleh berkomunikasi dengan bahasa Malaysia dan Inggeris dengan baik. Jika anda ada bahasa ketiga....ianya satu kelebihan!
Boleh mencarut dalam bahasa tamil tak bermakna anda boleh berkomunikasi bahasa tambahan ya. Harap maklum.

Eventhough syarat asasnya, komunikasi secara lisan.,,pls consider body language as well. Sometimes, your mouth says one thing..your body says another...hahaha

This is not the kind of communication I meant


d. Ketinggian minima. (biasanya 165 cm utk lelaki dan 157 untuk perempuan). Sebagai contoh, berapa ketinggian yang ditetapkan? If x menepati atau lebih rendah dari ketinggian yg ditetapkan minima yang diperlukan...lupakan saja hasrat anda.


I will tell you why height is such a huge thing to become an airline crew. Besides looking good when you got the height that is. Ketinggian seseorang itu perlu kerana ia melibatkan tugas anda dalam kapal terbang. Contoh ya..ermm..kalau tak sampai nak tutup compartment bagasi ...siapa nak tutuppp siapaaaaa? panjat kerusi dan tutup? 

Kalau datang seorang penumpang yang pendek nak letak bagasi (ecehhh bahasa airline sangattt) i mean ...beg....agaknya siapa yang kena tolong? Kalau crew pun tak sampai mcm mana? hahaha.

Kebanyakan barangan/peralatan/alat keselamatan yang disimpan dalam galley juga memerlukan ketinggian untuk mengambilnya.



e. Tahap kesihatan yang baik. Tak boleh buta warna.
Anda mestilah sihat. Kerjanya agak lasak dan perlu ketahanan fizikal dan mental. Kalau asyik sakit aje...rugilah lah airline yg amik u kerja tu.

Pemeriksaan kesihatan biasanya dijalankan setelah anda berjaya terpilih dan melepasi peringkat temuduga yg telah ditetapkan. Ini bermakna, jika anda didapati ada penyakit ketika medical check up tersebut secara automatic anda gagal.

Soalan gedik : Tapi saya cantik dan voque! Saya ada personaliti menarik. Tolonglah tuan..saya merayu.

Jawapan airline : Ada aku kesah?

Buta warna also is a big deal. 
Tujuan utama kehadiran crew dalam kapal  ialah untuk tujuan keselamatan. Banyak contoh sebenarnya tapi ray bagi satu contoh sahaja.

Beberapa indikasi isyarat kecemasan memerlukan anda melihat warna dengan baik. Contohnya smoke detector (alat pengesan asap). Kalau anda buta warna, anda akan menghadapi kesulitan membaca isyarat tersebut...

Soalan gedik : Saya selsema hari ni. Maknanya saya x sihat kan? Adakah bermakna saya x layak?

(tangan di dada biji mata pandang atas)

f. Personaliti hebat dan menarik.

If you have a face yang tak ceria, senyum pun kelat hahaha tak payah ler apply.  True..you can fake it but kalau menda mcm rupa dan personaliti ni u buat2....tak genuine...u will suffer as u have to fake it all the time.

What I meant to say is...if you have the personality...the job will become very natural to you. If you are not...you will be contributing towards another type of air disaster onboard....rudeness, bercakar dengan rakan sekerja, dapat komplen dari customer dan mengurangkan point airline dari segi voting cabin crew terbaik duniawi...

Komen: Pendapat orang lain yg mengadap muka anda penting dalam hal ini. Jangan rasa saja..tanya pendapat orang lain.

Ada airlines yang menetapkan syarat tambahan seperti mesti boleh berenang. Ada pula airlines yang agak flexible mengenainya. Yang pasti, jika anda terpilih, (tak kiralah airlines mana pun) anda perlu menjalani Dril Keselamatan (Evacuation/Survival Drill) yang memerlukan anda berenang  menggunakan life jacket (pelampung keselamatan).

So dalam erti kata lain, jika anda tak boleh berenang dan airlines tersebut tidak meletakkan syarat boleh berenang sebagai syarat asas, anda masih perlu tau berenang menggunakan pelampung keselamatan. If anda phobia dengan air... this is not the job for you. The thing is (as mentioned earlier) you are here for the safety of others. If you are scared of water, how do you supposed to help others? 

Oraitttt having said that, after reading my entry ni...and you feel that know that you are qualified...bolehlah baca entry kedua (part2) yang akan ray published very soon.

Part 2 will emphasize on stages of interview, the process and few useful tips .

Tapi before that...few airlines  short stories ( also on request sbb dah lama x tulis about crew thingy kan?).

- Flight dari LHR ke KUL, seorang perempuan dewasa mat saleh menempah tempat duduk untuk anak patungnya yang diberi nama Asha. Lebih memeranjatkan, wanita ni memesan : "Can you get a cup of tea with biscuits for Asha ..please?"
To pleased her, the crew did serve Asha her drink. Upon landing in KL, the crewplay along by asking Asha to wear her seltbelt!

-Keadaan cuaca yang tak menentu dan membuatkan kapal terbang bergoyang membuatkan seorang macha resah! lalu beliau menekan 'call button' memanggil crew bertugas.
"Is there anything you or the captain can do about this turbulence?" tanyanya. Jawab crew tersebut "Sorry sir...my captain have lots contacts and influence with very important people but unfortunately, Mother Nature isn't one of them!"

-Penumpang minta MCDonalds untuk anak-anaknya. Bila diberitahu, McDonalds x available...penumpang rasa kecewa dan memberitahu yang beliau akan menulis kepada pihak pengurusan mengenainya.

-Bau kaki yang busuk seluruh cabin membuatkan seorang penumpang membuat statement "I know asking for the windows to be opened is impossible but that shows how desperate I am to get out from here!"

- Someone farted in the cabin. Very loud one indeed. Guess what? All passengers in that particular zone ended up clapping their hands.

PS: Any part of the syarat yg korang tak paham..pls shoot kat komen section. I'll try to answer them for you.


Until then, signing off.



5 mulut cakap2 belakang:

FaizalSulaiman said...

hahaha cerita pendek ni kelakar la ray.

I'm obviously takkan dapat jadi crew sebab rendah.haha

[r][a][y] eusouff said...

Faizal, hahaha..xpe la...rezeki u utk menda lain. Its ok. Pendek xpe yg penting akal u panjang..

Selama ray kerja mcm2 hal berlaku dalam kabin. My personal ones ditambah stories frm my working mates lagi...its endless..haha

Glad that u enjoyed it.

mIE said...

Ray..aku dh p intebiu 10 kali..tp 1 pun x sangkut hehehe last and final intebiu hanya smpi setakat stage 3..tp dpt result ..anda tidak berjaya...sedehhh...

[r][a][y] eusouff said...

mIE, masa aku join dulu, ada sorang batch mate aku yg cuba 13 kali baru berjaya...hahaha

Edzlin said...

Hahaha yang kisah pendek tu juga yg ku suka :)