Saturday, September 12, 2009

3 Hari Berkerja

...

Hari pertama.

Mengalami kerosakan internet. Buat aduan.

Diberitahu, tindakan akan diambil oleh technician dalam masa 3 hari bekerja.

Dalam tempoh tiga hari tersebut, technician akan datang memperbaiki kerosakan. Later that nite, problem bertambah. Dari masalah internet ke masalah talian phone pulak yg kaput. Make another report.




Hari kedua

Ray dimaklumkan pagi tadi, kerosakan disebabkan wayar telah digigit tikus. Wayar telah diganti.

Menjelang petang, internet dan phone masih lagi tidak dapat digunakan. Call lagi.

Memaklumkan perkara tersebut.

Diberitahu akan dikenalpasti masalah tersebut dalam tempoh tiga hari bekerja.

Meaning...tambah lagi 2 hari la ni. Termasuk hari ni.

Since Sabtu & Ahad bukan hari bekerja, hari Selasa depan anggaran masa masalah tersebut akan dapat diselesaikan.


Ray mempersoalkan, mengapa perlu ditambah lagi dua hari. Bukan ke ray report semalam?

Jawapan, kena buat report baru. Masa berkuatkuasa selepas laporan terbaru. Masalah baru, laporan baru. katanya......By Tuesday katanya lagi.

Persoalannya sekarang, kenapa masa report pertama tu tak selesaikan kerja tu secara terus. Bila wayar telah digigit tikus dan diganti...kenapa x check line dengan pelanggan supaya tak perlu buat kerja dua kali?

Supaya ray tak perlu buat report buat ketiga kalinya. Kan? Kan?


I am staying in Shah Alam. Not some ULU or kawasan pergunungan or di luar kawasan liputan. 1 hari perjalanan pergi....1 hari suntuk baiki...dan 1 hari perjalanan pulang ker?...


Instead of jadi pak turut mengikut sistem tiga hari bekerja dorang tu...I make some noise. Maka meroyan lah ray menyatakan rasa tak puas hati.

Akibat meroyan, tiga hari bekerja jadi......3 jam bekerja.

3 hours later, internet berfungsi semula.

It's a miracle !!

* meroyan adalah ekspresi ray bertindak menjadi....kiasu...berkira...mendesak. Bukan la mengamuk mcm org gila. Saje je melebihkan-lebihkan drama bila menulis. LOL


Meroyan memenatkan. It's not a nice thing to do and mengurangkan pahala puasa je. But ONLY meroyan can speed things up.

Before this pernah berlaku. They said...3 hari bekerja....akhirnya lebih dari itu. Dah jadi satu kerja ray utk follow up setiap hari.

Lambat bayar bil cepat je dorang potong. Bila sambung balik charge bayaran penyambungan. Bila rosak tiga hari....tak plak cepat bagi rebet. Bayar tetap sama.

Telefon kat kampung plak...@my dad's place rosak hampir setiap bulan. Sejak setahun yg lalu. Tiga hari bekerja settle? NO...more than 3 days. Bila dah ok...rosak balik.
Takde ke jalan penyelesaian kekal agar masalah dikenal pasti agar tidak berulang?
So tak payah la kan nak datang setiap kali ianya rosak?

Obviously they work hard but not working smart enough.


PS: Happy belated radio day !


...

7 mulut cakap2 belakang:

Dari Penaku...waty... said...

salam,

cuba Ray tolong meroyan sikit dekat Telekom Kajang. line umah waty dah 3 bulan tak berfungsi. tension betoi arrr...LOL

tengku_fir21 said...

huhuhu...
menjerit dari rumah tk blh nk guan internet nieee...........!!!

[r][a][y] eusouff said...

waty....
meroyan kat kajang
jauh bebeno
mintak ajieb royankan for u..LOL


tengku_fir21
pelan2 jerit tu
kang terperanjat jiran sebelah umah

Duke Luce Dell'amore said...

kasi sepak skit kt muka dowg tu time dowg dtg repair..
keje tak efisyen lgsg!

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

lg satu kalau time pembayaran streamyx...even kita dah bayar seminggu awal dari tarikh yg ditetapkan, tetap kena potong bila sampai on that date...bila call tanya kenapa cut the line? kalau bayar di pjbt pos, masa ambil 10 hari untuk proses...boleh? tapi bila kol force them to reconnect the line by hook or by crook...boleh pulak dandan tu downag sambung balik...kesimpulannya keep calling them...mmm

farish sinclair said...

hee cian kt ray

edzlin007 said...

huhu drg tu selalu je problem bab2 camni.