Wednesday, March 25, 2009

Naik Angin di Bank Rakyat

Few weeks back, I was annoyed with Bank Rakyat. My Blood go upstairs. Not 2nd floor and 3rd floor...! Right up to 35th floor !

Ray ada buat Giro transaction. Mistakenly, RM tertansfer ke account pinjaman Bank Rakyat ray la pulok.
Yup...my bad.

I reported it to Maybank sbb duit tu keluar from account Maybank. Lepas tu Maybank pun log la report to Bank Rakyat. After two weeks, Bank Rakyat cawangan Bahau called me.

Soalan :

Bahau tu kat mana ray? Nape Bahau plak yng call?

Jawapan :

Bahau ialah sebuah pekan tu kat Negeri Sembilan. About 2 hours drive from Seremban. Akaun tu ray bukak kat Bahau sbb dulu my sis kerja kat situ...

There's a document for me to sign...so Bank Rakyat Bahau ni have to fax to cawangan USJ document tu. Ray ada outdoor work that time...so tak sempat nak make it kat cawangan USJ on time.

Masa tu nearly 3.30pm and I'm still stuck with work. So...ray called Bank Rakyat USJ ni...

The staff asked me to come the next day. Tapi Ray akan ke Seremban malam tu. Ray pun requestlah utk dia fax kan ke cawangan terdekat di Seremban which is in Senawang. So ray boleh kesana and sign keesokkan harinya.

Pagi2 lagi in Seremban...ray dah buat panggilan. According to this staff kat usj ni...dia dah fax dan told me to see the person in charge at Bank Rakyat Cawangan Senawang ni.

Ray pun pergi la kat Bank Rakyat Senawang ni cari orang tu. Sampai je ...ray tunggu ke kejap...kejap2 pun ada la setengah jam. At last dapat la jumpa orang tu...

He bring me to the front counter. He asked his staff ada tak dapat fax from USJ. Staff dia kata xde. Dengan selambanya...he ask me to call staff kat USJ tu suruh faxkan semula. Padahal dia boleh call apa...

FINE. Ray call la pakai fon sendiri suruh staff tu faxkan semula. I have waited for another half an hour. Fax masih xde and the staff there ignored me.

Malas nak bising kat situ...Ray pun call la cawangan USJ tu sekali lagi and told them that kat sini tak dapat2 fax tu sampai sekarang. I also informed her to call Bank Rakyat where I am now for follow up.

Another 20 minutes of waiting. Ray call sekali lagi. The staff at USJ told me that she has send the fax.

Masih sabar...ray bertanya kat kaunter.

"Encik...dah dapat belum fax tu? Dah lama saya menunggu ni"

Ada la sorang kerani kaunter bodo ni menjeling kat aku as if mukanya mengatakan... ada aku kesah. Macam la aku nak nyusahkan idup dia kan?

"Habis tu ...kami takdapat fax tu...nak buat mcm mana?" balas kerani bodo ni

Bengang tak kalau korang dengar statement kerani bodo tu? Sah2 cawangan USJ yang faxkan menda tu company yang sama. Susah sangat ke nak call dan berdiri depan fax tu utk selesaikan masalah tu. Kat situ ada 2 staff lain yang buat2 busy padehal kat banking hall tak sampai pun lima orang.

Hati dah bengang maka keluarkan kata2 pedas. At the same time rasa nak CEKIK kerani bodo tu pun ado.

"Encik...jangan bagi saya tunggu lama2 hanya untuk satu fax. Dah dekat 2 jam saya menunggu ni. Kalau saya ke Bahau dah sampai dah. Kalau tak dapat fax follow up la...ni...saya pulak yang call sendiri !!! Kalau rasa2 takleh nak layan saya cakap je terus terang...Susah sangat ke nak bantu saya?"

Masa ray cakap mcm tu...ada lagi enam orang pelanggan kat banking hall.

I left the building and planning nak buat aduan bertulis. What you guys think? Should I let it go or do the necessary to seek REVENGE ?? LOL

Seriously I am so pissed off masa tu.
After 2 hours of waiting.
Ignored by the staff.
Ray terpaksa call bank rakyat USJ sebanyak 3 kali.
Kerani bodo yang rude nak mamposs.

Towards the end..still xdapat fax tu.

Korang pernah tengok iklan bank rakyat dan baju pekerja dia boleh bertukar2 tu. Kalau pelanggan tu cina...pekerja baju dia bertukar jadi baju cina etc. Pastu ada few version terbaru iklan bank rakyat baru-baru ni.

Trauma sakit hati masih ada sampai sekarang. Setiap kali iklan Bank Rakyat keluar tv...hati akan bertambah sakit. Ini adalah my worst experience bila berurusan dengan pihak bank.

24 mulut cakap2 belakang:

NUke_Rude said...

aku rasa kan ray... kau bakar je bank tu!

rizz said...

aduss..mmg cilake prangai kerani bodo tuh kan ray..mmg ssh sket kekadang deal ngn banker ni.mcm2 hal..:'(

[r][a][y] eusouff said...

Nuke...
masa tu..aku mmg rasa mcm nak bakar dah
tapi lupa bawak mancis la pulokkk....

[alasan]

ko ada acid?
aku nak simbah muka kerani bodo tu

huhuhuh

[r][a][y] eusouff said...

rizz...
segala ilmu menahan sabar telah ray gunakan

tapi sakit hati sampai laaa..ni terasa

grrrrrr

Indera said...

bank ni service tapi langsung tak pandai nak jaga customer. bengong!

$uNmeloN said...

ray, buat aduan bertulis ja... :D

Anonymous said...

ray..

i suggest u buat je report..tp bukan la nk balas dendam tp biar diorg sedar skt yg service diorg tu buruk and xdela customer2 lain terkena mcm tu jugak...

bila bab2 bank ni i selalu igt cerita adik kawan i..dia pi satu bank yg mmg 'terkemuka'. nk buka akaun..tp manusia yg ddk kat kaunter tu buat perangai pulak...last2 dia request nk jumpe manager and ngadu kat manager..lepas tu manager tu thank her cos kalau x dia kata, dia x tau pekerja kaunter tu perangai kurang asam jawa mcm tuh...last2 dia sendiri yg assist adik kwn i ni through out the whole process..xyah pakai nombor pon!!!hehe...

~ck~

[r][a][y] eusouff said...

SunMelon...
skarang juga ray draft surat tuh..

ck...
FYI kerani tu seorang lelaki


The person i have to refer psal fax tu dan yg suruh ray kol sendiri tu ialah boss dorang...

miSs_DeERaz said...

biasa la ray...bkn stakat bank rakyat.. hampir semuanya camtu.. saya pernah kena tapi xberapa serupa la ngan ray..hehehe.. sekejap jumpa orang tu pastu jumpa orang ni.. last dorang bg sekeping kertas yg tertera no phone suh kol no tu..yg bengong nye no tu gak yang kol suh gi jumpa dorang... hampeh... time tu pk kalau makan pun dah 2,3 kali tmbh...

p/s: sya tau di mana bahau itu... :D ..setiap bulan ke sana...

edzlin007 said...

yup, abg ray perlu buat aduan bertulis. kalau tak, pihak atasan tak tahu. hmm, teringat dgr radio kelmarin, org tu cite sal bank rakyat yg tak mesra pelanggan, tp cawangan lain. apesal la ni, arap iklan je bagus, tapi luarannya tidak.

Nad. said...

ya allah, statement berani mati sgt kerani bodo nie. tu baru ray, yg lain pun mesti dah byk menyumpah kerani bodo nie! makan laa kau sumpahan org! :p

omgpetch said...

do what you hv to do la ray! org mcm tu mmg tak pupus2 lg kn? eee cukup bengang dgn worker mcm tu. god, tolong la. tp yg best, gmbr2 kartun tu menarik

cik arie said...

slm ziarah..

bahau..pekan sepermainanku..hee

Bie said...

slalu nye yg trlbih poyo tuh x kesah kt mane2 pun...mmg org bwh...

bkan nak rendahkan dieorg sbb cek pun seorg kuli jer....tp, tu ler yg slalu trjd lbih lg kat btg idung aku.....

waty said...

ha...bagi sikit tapak sulaiman kat pipi orang yang tak reti nak mengamalkan 'customer always rite' tu....biasa la kan ray...bank rakyat....rakyat berhak buat apa jer....LOL....teruskan usaha tu...

Anonymous said...

go go ray...i sokong u...kenekan org tu..biar dia tau tinggi rendah pelangi (tetibe sebut pelangi lak hehe)aku pun klu kene camtu...mmng meletup gak...walhal Bank sama...pastu nk suh kita lak yg call..apa salah diorg bantu jer...lgpun kita ni costumer diorg(si beri pinjam) cuba klu xde org nk beri pinjam kt area bahau ...xke tutup branch tu nanti..xpun pindah p Tampin..baru ko merasa hehehe buat jer report bertulis...pastu post kt blog ni...hehehe


mIE...

sakura said...

uh..
teringat mse sakura nk buat kad atm.. pegi kat satu cawangan ni, tunggu dekat 1 jam.. ble dh sampai giliran, kerani 2 bleh plak kte rosak itu ini.. suruh pegi cawangan satu lagi.. jauh oh! ble pegi pon sme je.. itu ini x boleh la ape la.. ble dtg esoknya,suruh bwk ic n sijil kelahiran plak..
bengang oh!! ahahahah

fara said...

hey ray, lama x masuk blog ray. hehe =)

ohmygod. kalau i la, mmg dah kena maki dah org tu. ishhh mmg geram laaa kan.

[r][a][y] eusouff said...

tah la
mcm la aku ni suka2 nak kacau ko tgh keja kan?

Lina said...

ray.. sabar punya sabar..
at last meletups jgak eh??
haha.. what kind of service is that seh.. fax pon lambat bkn dia suruh post pon.. aiyo..

if i were you mmg meletups jgak..
tapi seriously i tak biasa laa plak nak straight-foward

Anonymous said...

Patut wat complaint..aku byk kali dah berurusan dgn bank rakyat, tp so far alhamdulilah la..tp tak nafikan ada sesetengah staf yang ada kat front desk cam cibai..tu blum yg kat bhgn loan lg.. Kalo xnak deal ngan org, jgnla la keje kat front desk..tu spesis yg cr keje xdpt, so ambik je la keje apa yg ada kat depan mata..cmne nak bg best service cam tu..tp ko kira tahap sabo gak la sebab leh tggu 2jam..bravoooo...


'Mat Silent Reader'

Anonymous said...

Salam....
saya juga salah seorang staff bank rakyat...nasihat saya pada tuan supaya aduan di buat dengan menghubungi our customer service dan maklumkan pasal perkara tersebut. Sesungguhnya kami (bank Rakyat) begitu serius dan mengambil berat masalah pelanggan dan aduan kerana tahun 2012 kami berharap tiada aduan dari pelanggan kepada kami. Sekian

Anonymous said...

salam...
saya salah seorang wargakerja bank rakyat mengalukan komen dari tuan, dan cara terbaik ialah ,membuat aduan terus kepada customer servis kitaorang melalui telefon atau bersurat.Ini kerana kami berharap agar pada tahun 2012 tiada lagi aduan dari pelanggan...terima kasih atas aduan tersebut dan kami mengalukan masalah tersebut

[r][a][y] eusouff said...

terima kasih.

entry ni ditulis semasa emosi sgt x stabil.

yg buat marah sgt tu sbb 'attitude' pekerja yg xamik kisah.

oleh kerana kesuntukan masa, tak sempat saya membuat aduan bertulis.

keperihatian saudara amat saya hargai.

thnks again