Thursday, January 8, 2009

Perihal Pelupa




Ari ni, adik-adik sekelian, ray nak bercerita pasal kes pelupa.

Dalam sehari la kan...berapa kali korang lupa...?

Lupa tutup pintu la...lupa letak henpon kat mana la...lupa tutup air...tutup sterika....lupa tarikh birthday...lupa cuci tangan dan macam-macam jenis lupa yang sewaktu dengannya.

Apa kata korang rekodkan, berapa kali korang lupa dalam sehari. Rekodkan. Kalau nak rekodkan pun korang lupa....kak enon nasihatkan korang pegi jumpa Nek kebayan pakar penyakit lupa.




Setiap kali kita lupa ada la akibatnya. Lupa nak beli susu anak? akibatnya kena maki la dengan bini. Lupa tutup lampu...bayar la bil letrik lebih sikit bulan tu...lupa tutup sterika....merasa la dapat kunjungan bomba ke rumah...lupa tarikh birthday kekasih...kaki naik ke muka..LOL

Akibat yang maha hebat.

Lupa tutup lampu keta...alamat habis la battery keta tu dan xleh la tutup enjin lepas tu. Pastu nyusahkan orang nak kena bawak jumper malam2 buta semata2 nak idupkan enjin keta ko. Chuantuek la muka ko kan nak lupa pastu nyusahkan owang. LOL.

Ok lehh..mari la kita kaji kenape orang cepat lupa. Kalau tanya amy jawapnya senang jer...



"Berangannnnn la khoje ko...sebab tue lerr luperr bebenooo"

Dalam erti kata lain...duk pikir benda lain...tak beri tumpuan...lalai.

Ada juga lupa berpunca daripada tekanan. Stress sikit lupa...benda yg buat korang stress tu "take over'" brain capacity sampai tak cukup space dah.

Lupa sebab faktor umur. Aikk.. umo setua mana dihalalkan untuk lupa? 40? 50? 60?
Tua bagi ray ialah yang dah nyanyuk...nyangyuk...nyaguk....ehhh lupa plak camner nak eja...mak lampu ratu spelling bee hospital assunta please help !!!


Ok la adik manja semua...

Kalo lupa tu ada cara untuk xnak lupa. Contohnya tulis....rekod... bak kata kakak jual karipap kat belakang umah tu. Kalo x henngatt tu " refer je kat notasi tu" wahhh !!!



Kak Sri Linah pulak...katanya....kes pelupa berlaku bila keadaan terlalu selesa bila ada orang yg sentiasa ingat ada bersamanya. [ tak tau pulak ada gelaran kak Sri sekarang nihhhh!]

sejak orang gajinya yg tukang tutup lampu...tutup gas...tutup sterika...tutup itu ini....sekali bila org gajinya cuti pergi disko...terus dia lupa nak buat semua tu...

ya la kan dah terbiasa...org tolong tutupkan. Bak kata kawan omputih , take things for granted...giteww!

Pepon...otak nak kena exercise jugak....cakap pasal exercise...jangan la korang ingat pegi jogging tu...membantu mengentalkan kepala hotak korang tu...

exercise yang dimaksudkan kak enon ialah buat latihan teka silang kata...iQ test....game mengingat....soduku.....melukis dan laen2 lagi. Otak kiri dan kanan perlu seimbang. Azimah....ko tak yah nak cari penimbang nak timbang bagi seimbang otak ko itu....

buat jer apa yang eton suwoh tu...jangan nak memandaiii.


Kes lupa yang paling hanj sekali yang layak dikeji ialah lupa kawan. Kawan ....bila single ok ok jerrr...tetiap hari menebeng kat umah tu....tapi....bila dah berlaki aka berboypren...terus lupa kawan....satu sms pun tak berhantar....




Lupa paling jijik sekali ialah LUPA DIRI. Haaaaa...ini ubatnya takde ....mungkin ada kat tapak tangan Syarifah Aini....kekkekeke

Apa kes kak pah termasuk plak ni...hehhhee..jap fokus2

Maksudnya, LUPA DIRI ini sgtla bahaya. Cerita zaman dulu kan kat pelem2 lama....bila bini lupa diri je...PANGGGGGG!!! laki bagi sekali....nangis teresak2...gigit kuku...terus sedar diri semula. Now....not that easy k.
Lempang sekarang...silap2 laki kena terajang or kena karate or dikerat 14. Tahap lupa diri yang sangat menebal.

Moralnya...senang je...LUPA boleh dikawal kalau kita nak kawal. Lupa diri takleh nak tolong derr ...

Cuba tanya kak Syamelia...mungkin dia tau.

ps: Ray lupa nak tutup zip seluar masa menaip enrty ini.

2 mulut cakap2 belakang:

rizz said...

heheh entry yg pling menarik,bguba n lucu pling best rizz bce.thniah ray hehe
p/s kemen lupe ttup zip!!

lady in pink said...

ray kalo merepek bagi la kat dia

kelakar sgt2